han skulle visserligen behöva öka takten

Om jag bara fick läsa böcker skrivna av en enda författare för resten av livet så skulle jag välja Håkan Nesser. Han skriver helt otroligt fängslande och intressanta böcker, texter som verkligen får mig att tänka till. Hans böcker tar oväntade vändningar, lämnar oftast ett öppet slut även om man får reda på det mest relevanta svaret. Låter det konstigt?

Vad jag menar är att han oftast väver in ett flertal historier i samma roman, där endast en historia egentligen är relevant för historiens handling.
   Som till exempel i "En helt annan historia". I slutet (nej jag tänker inte avslöja det) får gåtan sin lösning och allt blir frid och fröjd. Samtidigt vill man veta vad som hände med alla andra. Hur gick det för Gunnar Barbarottis dotter? Hur gick det för honom och Marianne? Vad var det den där personen egentligen ville med alla sina ideér?

Sånt där som man verkligen vill veta, endast på grund av sin nyfikenhet och som man egentligen inte har något med att göra. Så att säga.

Det värsta är att han inte är en författare som spottar ur sig böcker precis. Å ena sidan kan det ju vara bra, man kanske blir mätt tillslut men å andra sidan så vill man bara läsa mer och mer. men jag läser mycket och jag läser snabbt så om jag bara skulle få hålla mig tillgodo med en enda författare resten av livet så måste han öka takten lite. Annars får jag ju läsa om samma böcker femhundraelva gånger.

Läs dessa (om ni inte känner för att läsa alla...): Svalan, Katten, Rosen, Döden - En helt annan histora - Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback