Det där med lyx

Läste denna blogg och i ett av inläggen stod det om lyx. Helst ligga hemma på soffan och se på teve eller "gå ut och lyxa till det"? Annan lyx är ju kanske dyra kläder, fancy woman-nights med vin och snittar. Resor och diverse.

Hrm. Ja inte vet jag. Är det bara jag som tycker att lyx är om någon lagar mat åt en, att man får ta ett varmt bad. Tända ljus överallt och bara gå omkring och njuta, eller sitta i soffan och prata med någon man tycker väldigt mycket om?

Vad fasen, jag tycker det är lyx bara någon annan än jag diskar upp min disk eller gör hästarnas höpåsar i stallet så att man slipper den delen.
    Det där med att spendera massvis med pengar för att man ska (antar jag) känna sig välbärgad och framgångsrik känns bara fel och konstigt. I alla fall för min egen del. Jag skulle bara få ångest över att ha slösat pengar på en så onödig sak som mig själv.

Sådana saker beror väl kanske på att jag inte är uppväxt med massor av pengar omkring mig. Jag har aldrig känt att jag missat något på grund av det, tvärtom faktiskt. Istället för att åka utomlands några veckor om året eller åka på skidsemster varje vinter så har vi gjort en massa andra saker istället. Otaliga picknickar i en underbar hage fem minuters promenadväg från vårt gamla hus. Vi åt leverpastejsmackor och drack saft, letade sniglar och såg på när Briska dödade årets första getingar.

Pappa skottade snö och byggde stora högar av den. Utmärkt pulkabacke eller berg där vi rymde från de elaka människorna som var ute efter oss bara för att vi kunde flyga.

Ja, fantasi kan man ju säga är en lyx också eftersom det inte är alla som har det.

Lyx = pengar
eller
Lyx = de små underbara stunderna av lycka här i livet.

Det sistanämnda, det är min lyx det. Pengar underlättar kanske men man kan inte köpa sig lycka. Lyxartiklar visserligen men gör dom verkligen allting bättre?


Kommentarer
Postat av: Jenny

Du har verkligen satt fingret på det hela! Kan inte annat än hålla med. Oftast är väl anledningen till att man vill köpa dyra saker att man är olycklig. Är man lycklig finns nog inte samma anledning för då finns ju lyxen redan där:) Och tack för inlägget i min blogg. Det är bara bra med mej o dottern. Hoppas detsamma gäller dej o din familj!!

Postat av: Anna

Har precis samma uppfattning om vad lyx är som du

2009-03-13 @ 16:37:55
URL: http://www.metrobloggen.se/aannaa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback