Kakor med peppar i?

När jag började gymnasiet för ungefär fyra år sedan fick jag träffa en mängd nya människor. Bland andra Axel, han var ett år yngre och hade bott i Frankrike hela sitt liv. Hans mamma var svensk, pappan fransk och om han var så väldigt pigg på att bo i Sverige det vet jag inte egentligen. Hur som helst var han trevlig och gav mig ofta anledningar till att fundera på varför saker och ting egentligen heter vad de heter och varför de är som de är.

   Till exempel gröt. Hur trevligt låter det på en skala? Säg ordet gröt och försök átt inte tänka på att ni har hört det förut och vet vad det är. Inte så värst trevligt va? Nej tänkte väl det.

   Eller har ni tänkt på att vi svenskar äter mängder med potatis? Det gör vi. Axel tyckte det var helknäppt och det kan jag väl också tycka. Är dock uppväxt i en familj och med en pappa som anser att husmanskost är det ända rätta. Kokt potatis är vad som gäller. Alternativt stuvade makaroner eller rotmos. Mamma är lite mer öppen för nya matintryck.
   Men jag har inget emot kokt potatis, fläkkotlett, sås och lingon ändå. Fast tacos är godare.

Dessutom är diciplinen i svenska skolor absolut inte på samma nivå som i Frankrike. Ungefär som att; glömmer du att göra läxan så befinner du dig i ett fängelse resten av veckan. Det vill säga kvarsittning alla dagar efter skolan.
   Här känns det mer som om läraren bara skakar på huvudet och istället för att försöka komma tillrätta med problemet börjar planera veckans matinköp som ska ske fyra dagar senare.

   Det roligaste var dock när julen närmade sig (ja det var även då diskussionerna om gröt kom upp) och vi blev helt besatta av pepparkakor. Nästintill i alla fall. Någon frågade Axel om han ville ha en pepparkaka (någon vänlig och givmild själ hade varit och införskaffat en burk) och Axel rynkade på näsan och snörpte med munnen.
   - Kakor med peppar i? Det kan man väl inte äta.
   Nä det kan man väl inte? Så varför heter det pepparkakor. Då låter det ju som om man hällt i ett halft svartpepparkar i de gyllenbruna godbitarna.

Inte undra på att han flyttade till Paris efter studenten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback