Dårfinkar och dönickar

Godispåse nu. Mums.

Hörde ett rykte från P (också vikarie) idag på jobbet om att vi som jobbar just som vikarier inte ska få betalt för våra "raster". Alltså, nu menar jag inte den halvtimme som är obligatorisk om man jobbar över fem timmar utan under barnens raster.

När jag hoppar in och jobbar i en skolklass så håller jag i lektionerna, vi kanske har matematik en lektion och så jobbar vi med rymden en annan. Jag (inte bara jag naturligtvis utan samtliga vikarier) planerar inte lektionerna i den benämningen att jag bestämmer vad som ska göras för det står den ordinarie läraren för. Däremot sätter jag mig in i vad som ska göras, går igenom materialet och så rättar jag sådant som gjorts under lektionerna jag hållt i.

Barnen har rast mellan lektionerna och då brukar man passa på att förbereda för nästa lektion eller som sagt rätta diverse matteböcker. Eller pusta ut i tio minuter en kvart och slänga i sig en kopp kaffe.

Det ska vi nu inte få betalt för, om ryktet stämmer. Alltså ska vi kanske börja jobba klockan 8.20, ha lektion en timme och sen sitta på jobbet i 20 minuter och inte få betalt för det. Om man sen har klassen hela dagen och de har rast/lunch osv så blir det ganska mycket tid man inte får betalt för.

Visserligen är kanske inte alla i lika stort behov av pengar som jag är och behöver inte varje öre man kan få ihop men många har det så. Ska vi vikarier som rent ut sagt jobbar livet ur oss ibland, inte få betalt bara för att barnen råkar vara ute på skolgården? Jag kan mer än gärna ägna den tiden åt att rastvakta om det nu är det som är problemet.

Ren idioti, det är vad jag tycker.

Kommentarer
Postat av: Jonna

Sarah, du är allt annat än lat.

JAG känner mej lat när du flyger upp vid 6 på morronen för att åka till stallet eller greja med annat :D

2009-02-23 @ 21:04:58
Postat av: karin

hehe en personlig kock,ja varför inte:)det skulle vara hur skönt som helst.



men det där med att man inte ska fp betalt under barnens raster kan väll ändå inte stämma?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback