Sagan om Isfolket, mitt beroende, återigen...

För ett par år sedan dumpade min mammas jobbarkompis en stor låda med böcker hos oss. Innehållet var enbart serien om Isfolket, en släkt med magiska krafter osv osv. Några bär på det onda arvet (de vill bara göra ont i världen och missbrukar sin trollkraft) och några har anlag för det onda arvet men det goda segrar i dem och de gör allt för att hjälpa människor samt att försöka förhindra de onda generna från att sprida sig. Låter det sjukt? Vänta det kommer mera...
   I första boken kan man läsa om de två människor som lägger grunden för de kommande generationerna som böckerna handlar om. Med start på 1500- talet. Låt oss säga som så att man blir beroende av att läsa de här böckerna även om de egentligen spelar över alldeles efter cirka 15 böcker. Och det finns 48 (tror det är rätta antalet)!!! Varje bok har en egen berättelse så att säga även om historien om Tengel den onde går igenom som en röd tråd, den egentliga historien. Böckerna är skrivna så att de slutar på 1960-talet (eller något sådant jag minns inte riktigt), i böckerna finns Isfolets släktträd så att man kan följa vilka som fått barn med vilka och vilka som dött, ja som ett vanligt släktträd.

   Jag har läst igenom ALLA de här böckerna den gången för ett par år sedan när mammas jobbarkompis gav dem till oss. Vi lånade sen ut dem i vår tur men har fått tillbaka dem igen. Nu har jag alltså (dum som jag är) börjat om igen och har läst fram till den femte boken, på inte ens en vecka. De är lättlästa och som sagt beroendeframkallande. Jag vet vilka böcker jag kommer dras med de närmsta tre månaderna eller så. Igen. Suck.
   Men för er som inte har läst de här böckerna och som tycker om lite mystiska böcker om trolldom och övernaturliga ting så kan jag rekommendera dem. Se bara till att ha tid till att läsa dem. Det tar sin lilla tid...

   Btw så vann både Patrik och Jonna sin skolhandbollsmatcher igår, vilket gör mig jätteglad! Dessutom fick Patrik diplom som matchens kämpe, duktigaste lillebror..:D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback