Dialekter

Idag ska jag träna tills jag stupar. Eller ja, träna ordentligt åtminstone.

Var pratar man dialektfritt? Inte hemma hos oss, här huserar östgötskan även om den kanske inte är lika utmärkande som när farfar pratar eller när mina kusinbarn ("Värstabor") sätter igång och diskutera. Dock östgötska och jag hör tillochmed själv ibland hur illa det låter när något är "oedigt brau" eller om man ska ta "rättöversvägen efter körvan" någonstans.

Inte i Skåne heller. Inte de personer jag har pratat med därifrån i alla fall. Ganska ofta får jag besinna mig och ägna mig åt febrilt tankearbete för att komma på vad som egentligen sas. Utan att vara oartig och fråga alltså.

I Norrland har de den där lugna, sjungande dialekten som jag älskar. Eller jag tycker den är hur charmig som helst och sådär 100 gånger finare än "oedig ösgötska".

Och det där med rikssvenska. Vaddå rikssvenska? Det är väl också en dialekt på sätt och vis. Vem bestämmer vad som är rikssvenska då? Ja inte kan Stockholmare påstå att det de slänger ur sig är "rikssvenska". Det är ju stockholmska, för bövelen.

Kommentarer
Postat av: Hanna

påstå inte nu att vi snackar dialekt här i värsta, vi snackar rikssvenska här xD


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback