Räkna med mig

Jag är en ganska mystisk person för mig själv. Ja alltså, jag förstår inte mig på mig själv i alla lägen. Jag är usel på matematik, procent och delar, division och vinklar, omkrets och kubikmeter. Jag kan bara inte knäcka koden och förstå meningen med sådant. Jag vet att det är viktigt men det känns meningslöst och idiotiskt för det blir precis blankt innanför skallbenet när jag ska försöka räkna ut hur många delar vatten och hur många delar ris det ska vara i en kastrull för att få något ätbart att servera.

Jag brukar ta de portioner som står på paketen och lägga till lika mycket till istället för att försöka räkna ut hur mycket jag behöver.

Däremot är jag rätt fenomenal på att komma ihåg sifferkombinationer, årtal och liknande. Jag kommer ihåg portkoder utan problem, minns även gamla som bytts ut för länge sen och som inte ens de som bor i fastigheten minns. Jag kommer ihåg härstamning och födelseår på i stort sett alla hästar som stått uppstallade hos oss.

Nästa vecka är det dags för tenta och den handlar om idéehistoria. Big Bang, olika teorier och världsbilder. Vi behöver inte (ska inte) lära oss några årtal men ändå vet jag att teleskopet uppfanns 1610 och att Descartes dog hos drottning Kristina i Stockholm år 1650. Tydligen på grund av lunginflammation som han ådrog sig då slottet var alldeles för kallt att vistas i på vintern.

Det där med att ta in det viktigaste har aldrig riktigt varit min grej.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback