Respekt och fostran

På coachingseminariet idag diskuterade vi lärarollen. Den profession vi är på väg mot innebär många val, dilemman, gränsdragningar och psykist påfrestande händelser som kanske inte har med dig själv att göra utan egentligen bara gäller en av dina elever.

En annan sak som vi pratade om är hur vi ska gå tillväga när klassen är i uppror, när eleverna inte lyssnar och när det rent av blir farligt att jobba.

Jag vet att det inte är så lätt som det låter när jag säger det. Jag vet att jag inte kan anta att alla har en mamma och pappa som bryr sig där hemma och jag vet att det finns massor andra argument att väga in. MEN. Om barnen lär sig att respektera vuxna redan från början och blir uppfostrade med vanligt folkvett så skulle vi slippa många av de här jobbiga situationerna i klassrummen. Självklart ska lärarna också respektera eleverna, det är en självklarhet men som det är idag så är det så ofantligt många ungar därute som inte har någon respekt alls för de vuxna. De är uppkäftiga, otrevliga och odrägliga.

Jo jag vill ändå bli lärare så inte för det. Men om alla föräldrar kunde vara lite mer som mina (och en hel del andras) föräldrar så skulle allt bli mycket bättre. Disciplin och lydnad är faktiskt inte så elakt som det låter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback